Robert T. Kiyosaki

Bohatý táta, chudý táta – kniha, co inspiruje k tomu, aby člověk ztratil strach z podnikání

Robert T. Kiyosaki je americký podnikatel a tvůrce softwarových her, které vzdělávají obyčejné lidi v obchodních a finančních konceptech. Jeho kniha Bohatý táta, chudý táta inspiruje k odlišnému nazírání na finanční gramotnost, fenomén bohatství a podnikání. Autor své myšlenky ilustruje pomocí vlastního životního příběhu, jenž se tak stává neodmyslitelnou součástí knihy.

Bohatý táta, chudý táta od Roberta T. Kiyosakiho představuje souhrn dovedností, způsobů myšlení a motivací pro každého, kdo se chce zlepšit ve své finanční gramotnosti. Autor účinně ničí zažitý klam, že investovat peníze a stát se bohatými mohou pouze profesionálové. Celá kniha je psána svižným vyprávěcím stylem, a proto je snadno pochopitelná i pro ty, kteří se ve finančním světě vůbec nevyznají.

Dva tátové, jeden úspěch

Kniha je pojata jako životní příběh člověka (vypravěče a autora), který má dva otce: biologického (chudého tátu) a otce jeho nejlepšího kamaráda Mika (bohatého tátu). Oba otcové učili autora, jak dosáhnout finančního úspěchu, ale s různorodými přístupy. Hned od první kapitoly je zřejmé, který přístup měl pro Roberta Kiyosakiho větší smysl. V celé knize autor srovnává oba rodiče ‒ jejich principy, myšlenky a finanční postupy. Popisuje, jak jeho vlastní otec ‒ chudý, bojující s daněmi, ale vysoce vzdělaný člověk, nechápavě kroutil hlavou nad Mikovým otcem, když viděl, jak bez problému rozšiřuje svůj majetek a vyniká skvělou obchodní prozíravostí bez jakéhokoliv finančního vzdělání.

Učíme se finanční gramotnost pro podnikání

Většina lidí pracuje pro peníze místo toho, aby nechali peníze pracovat za ně. Dnešní svět klade důraz na získávání vzdělání, aby se pak člověk zařadil do běžného pracovního schématu na pozici zaměstnance. Celý čas pak pomáhá někomu jinému. Pracuje za výplatu a činí tak majitele firmy a akcionáře bohatšími.To je jedna z myšlenek, se kterou z vlastní zkušenosti souhlasím. Autor říká, že většina lidí sice tráví roky ve škole, ale neučí se nic o reálných penězích ani o finančním trhu. Zdůrazňuje, že zacházení s penězi je něco, čemu nás učí doma rodiče. Vzdělávací systém a škola v tomto nehrají moc velkou roli. Snaží se nám proto pomoci pochopit, co naši rodiče ve výchově přeskočili – a to velice zdárně.

Kritikou k mínusu

Bohužel si nelze nevšimnout, jak kniha nevhodně kritizuje ostatní. Kiyosaki si nebere servítky a označuje lidi, kteří nesdílí jeho názor, za „ty hloupější“. Celkový dojem z knihy to však až tolik nekazí.

Jedna z mých nejoblíbenějších částí knihy je ta, kdy Kiyosaki mluví o učení a rozvíjení dovedností v různých ekonomických oblastech. Vysvětluje, proč je důležité neustále se vzdělávat v oblastech, jako jsou prodej, marketing, komunikace nebo vedení lidí – a dokazuje, jak cenné tyto dovednosti jsou. Podporuje strategické myšlení a inspiruje k tomu, aby člověk ztratil strach z podnikání.

Možný „problém“, který s knížkou můžete mít, je v tom, že ve chvíli, kdy dospějete ke konci čtení, nemáte vlastně tušení, jaký je první krok k tomu, abyste se stali finančně nezávislými. V knize se však nejedná o „návod, jak zbohatnout“, ale o získání inspirace, podle níž se pak zachovat, a tento účel kniha splňuje dokonale.

Úsměvné je, že z knihy můžete mít občas pocit, že vás autor vyloženě nabádá k tomu, abyste okamžitě ukončili studium, protože se jedná o zbytečný faktor, který vás brzdí v rozletu. Chce to proto i trochu nadhledu a hned nebláznit jako Bill Gates nebo Marilyn Monroe :-).

Hodnocení: 80 %

Sdílejte :-)