Děti

Škola na baterky

Nebojte se, nejde o kritiku našeho školství, ani o plédování za vyšší platy našich učitelů. Dnešní článek je totiž o škole, která je na baterky doslova a kde mají jiné starosti, než jestli bude žáků na jednoho učitele patnáct, nebo dvacet. Často jim totiž nejde proud, takže o vymoženostech, jako jsou tablety nebo ty nejprimitivnější, žárovky, tak nemůže být řeč. Například v Indii jsou výpadky proudu zvlášť v zemědělských a chudších částech země na denní pořádku. Blackouty ale netrápí jen tento stát. Proto se společnost Totus Power rozhodla situaci řešit.

Asi každý, kdo má doma záložní zdroj energie pro svůj stolní počítač, si dovede představit, jak je taková záloha drahá. Nejlevnější bateriové zálohy se dají pořídit okolo tisícovky, ale jsou to povětšinou těžké olověné články starého typu. Lithium-iontové baterie, které jsou lehčí a déle vydrží, jsou zase násobně dražší. Co s tím?

Využijme stávající technologie

Jestli si myslíte, že teď začnu popisovat revoluční novou baterii, která je lehká, levná a dlouho vydrží, pak vás musím zklamat. I když vývoj nových baterií postupuje nezadržitelně vpřed, Totus Power si vybral řešení, které se dá aplikovat už nyní. Není potřeba žádná převratná technologie; stačí lépe využít tu, co už máme.

S nástupem elektrickým proudem poháněných automobilů se zvyšuje poptávka po bateriích. Jenže taková baterie pro elektromobil ztrácí po pár letech svou kapacitu. Pro použití v automobilu je pak už nevhodná. Přitom má ale pořád zhruba 70 % své původní kapacity a ta se pořád dá využít. A právě toho se chytila společnost založená Sivou Rajendranem.

Jak vytěžit vyřazené baterie

Není to náhoda, protože pan Rajendran sbíral zkušenosti právě v oblasti výroby hnacích zařízení pro elektrická vozidla. Rozpoznal tak potenciál, který v sobě vyřazené baterie skrývají. Z těch pak jeho společnost vyrábí přenosný soubor baterií, který váží jen polovinu toho, co by vážila záložní sestava konvenčních baterií, a stojí pouhou desetinu.

Školy v Indii, a nejen tam, tak mohou díky jedné sestavě velikosti láhve používat až dvacet tabletů a projektor po dobu dvaceti hodin, i když zrovna nejde proud. Moderní pomůcky pak pomáhají dětem z rozvojových zemích dosáhnout lepšího vzdělání i díky výukovému obsahu dostupnému on-line. O tom ale příště, vraťme se k bateriím.

I když totiž naši končinu světa výpadky proudu zrovna netrápí, najde zde nápad pana Rajendrana rovněž své využití. S klesající pořizovací cenou zařízení na výrobu energie ze slunce a větru začíná být pro mnohé spotřebitele hlavním ekonomickým problém skladování vyrobené elektřiny. Proto je pořád pro spoustu spotřebitelů nezbytné připojit se na hlavní rozvodnou síť. Navíc i velkoobjemové obnovitelné zdroje je nutné zálohovat klasickými elektrárnami, jako je tomu například v Německu.

Auta na elektřinu

Prodej elektrických vozů neustále roste a ty, co se prodají letos, budou za pět let potřebovat nové baterie. Případně je jejich majitelé vymění za úplně nová auta. Použitých baterií bude tak jako tak dost. Třeba v roce 2016 bylo celosvětově prodáno přes tři čtvrtě milionu elektrických vozů, což byl oproti roku 2015 nárůst o 200 000, tedy bezmála 40 %.

Je poměrně jasné, že nestačí ty baterie vytáhnout z aut a zapojit do obřích článků skladujících energii z větru a slunce. Technologie, které Totus Power aplikuje v malém měřítku, by se ale mohla pro jejich recyklaci využít i ve velkém. Možná tak není daleko doba, kdy nebude vzácností rodinný dům plný moderních vymožeností, ale přitom úplně odstřižený od elektrické sítě. Kdo ví, třeba i u nás bude za pět až deset let škola na baterky…

Sdílejte :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *