Aceleron

Co s bateriemi na „konci života“? Dva mladíci mají řešení – Aceleron

Amrit Chandan a Carlton Cummins vedou projekt Aceleron, který řeší problém s nepotřebnými lithiovo-iontovými bateriemi. Baterie na konci životnosti recyklují na úložiště energie v chudých oblastech světa. Řeší tak dva problémy v jednom.

Amrit Chandan se po studiích na University of Birmingham zabýval projekty vývoje bezemisních vozidel, zejména technologií palivových článků pro automobily. Působil v inkubátoru v Birmingham Research Park, jež se specializuje na technologické projekty v automobilovém a energetickém průmyslu. Uvažuje také o projektu na dodávky čisté vody pro Afriku.

Minielektrárna pro Afriku

Jednou z jeho aktivit je projekt Aceleron, který umožňuje recyklaci lithiovo-iontových baterií, jež se používají kromě elektrotechniky také pro elektromobily. Recyklované články se mohou využívat pro domácí elektrárny. Přitom „vyhozené“ baterie mají až 89 procent jejich počáteční kapacity.

Jak funguje recyklace baterií?

Minisystémy dokáží ukládat elektrickou energii v domácnostech, jež nejsou napojeny na elektrickou síť. Zejména v afrických zemích se jedná o stovky milionů lidí. Odhaduje se, že to je polovina obyvatelstva celého kontinentu, 630 milionů.

Carlton Cummins o projektu recyklace baterií

Aceleron Chandan rozjížděl s Carltonem Cumminsem, jenž pracuje na Brabadosu na projektech obnovitelných energií a je také inženýrem pro baterie jednoho britského motocyklového týmu.

Třiatřicetiletý Chandan má široké portfolio zájmů, od thajského boxu, vaření, počítačových her po indickou klasickou hudbu.

Akademická disciplína

„Vše, co děláme, je podpořeno pevnou akademickou disciplínou a výzkumem, ale ve stejném okamžiku věříme inovativním technologiím, které mohou narušovat stávající pořádky,“ vysvětlil jeho přístup ke svým projektům.

Jako příklad uvádí automobilový průmysl, který se mění s tím, jak i menší firmy zasahují do vývoje nových technologií autoprůmyslu a tradiční hráči s nimi spolupracují nebo je rovnou koupí. Zejména to platí pro vývoj autonomního řízení.

Mladí podnikatelé začali nejprve spolupracovat s menším výrobcem baterií z Německa. Vypozorovali tak, jak celý řetězec výroby baterií pro automobilový trh funguje, aby dokázali do něj vstoupit a články Li-Ion recyklovat. Chandan navíc zdůraznil, že deset procent ze zisku svého podnikání dává pravidelně na charitu.

„Je důležité společnosti něco vracet,“ vysvětlil svůj pohled na podnikání.

Jeho rodina přišla z Paňdžábu, když byl jeho otec malé dítě. Následně celý život pracoval velmi tvrdě, aby v Británii uspěl. Všichni jeho strýcové pak mají vlastní podnikání. On sám přitom na podnikání jako malý nepomýšlel, studoval chemii. S tím, že chtěl dělat něco užitečného, skončil u výzkumu vodíkových palivových článků, což už je hodně blízko k recyklaci baterií.

Jak funguje palivový článek

Palivový článek (angl. fuel cell) je elektrochemické zařízení přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou. V podstatě jde o galvanický článek, skládající se ze dvou elektrod oddělených membránou nebo elektrolytem. K elektrodám je přiváděno palivo (k anodě) a okysličovadlo (ke katodě), které se katalyticky slučují. Palivový článek může teoreticky pracovat nepřetržitě, dokud není přerušen přívod paliva nebo okysličovadla k elektrodám, protože ty jsou katalyticky i reaktivně stabilní.

Existuje mnoho kombinací paliva a okysličovadla. Např. kyslíko-vodíkový článek používá vodík jako palivo a kyslík jako okysličovadlo, přičemž jako odpad produkuje čistou vodu. Jiné články užívají jako paliva uhlovodíky a alkoholy. Místo čistého kyslíku se jako okysličovadla může použít například vzduch, chlór nebo oxid chloričitý. (Zdroj: Wikipedia.cz)

Něco, co má smysl

Cummins je stejně starý Chandan. Vysvětlil, že v Evropě existuje pouze jediný závod, který recykluje baterie z elektromobilů. Přitom jen v roce 2020 pocházelo milion kilogramů odpadu v Británii z elektromobilů. Proto chtěli využít „díru na trhu“ a takové baterie použít na recyklaci pro menší tužkové články do menších přístrojů, jako jsou kapesní svítilny, na pohon kolečkových křesel. Jejich recyklace není založena na tom, že články rozloží na základní prvky, ale využijí je na nové Li-Ion články.

Na jedné straně je ve Velké Británii spousta nepotřebných článků z elektrovozů, na druhé straně v Africe lidé nemají možnost si rozsvítit ani jednu žárovku, dobít telefon.

„Využívání solární energie neustále roste, ale je jen pár praktických způsobů, jak ji ukládat,“ dodal hlavní smysl projektu Cummins.

Zdroje:

Sdílejte :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *