Nejmocnější zbraň obchodníků? Voňavý marketing! | Podcast

To, jak voní váš oblíbený obchod, není náhoda. Ačkoli o vůních a pachách jste si mohli přečíst například v aprílovém článku na Skartech týkající se startupu (NE)vyprat? nebo v pěti profesích, kterým neuvěříte, vůně jsou plnohodnotným nástrojem marketingu, aniž by si to většina lidí uvědomovala. Jak to celé funguje si poslechněte v audio rozhovoru s Pavlem Ponkou ze společnosti Studio Spirála, s.r.o.

Vůně nás ovlivňují, každý se podle nich nějak chová a cítí, proto se jich využívá i v marketingu. Scent marketing je tedy působení na zákazníky pomocí vůní, jako takový umí scent marketing nejen vonět, ale dovede také lapat pachy. Setkat se s ním můžeme například v domech hospicového typu, kde se linou různé nelibé vůně či v restauracích, kde lape pachy z kuchyně.

Říká se, že vůně mají největšího pamatováka. Když ucítíte pro vás známou vůni na nějakém místě, vzpomenete si na situaci, kdy jste ji cítili prvně a vyvolá to ve vás nějaký pocit. Zajistit, aby ten pocit byl pozitivní, není tak jednoduché, jak se může zdát. O tom, jak se správně provoňují veřejné prostory, ať už se jedná o obchodní centra, restaurace, hotely či konference, jsme hovořili s Pavlem Ponkou ze společnosti Studio Spirála, s.r.o.



„Před nějakým časem se provoňovaly jeviště a hlediště v divadelních prostorách. Režisér chtěl, aby scéna byla podbarvená nějakou vůni a diváky tak více vtáhl do děje,” uvádí Pavel Ponka příklad kreativního využití vůně.

Výstava egyptských mumií, zdroj: Spirála s.r.o

Lze vůbec najít tu správnou vůni?

Barevný svět, tak, jak ho vidíme, se skládá ze čtyř základních barev, avšak svět vůní je tvořen ze 400 základních jednotek. Ty teprve dávají dohromady konkrétní vůni na jakou pak reagujeme ať už vědomě či nevědomě. Vybrat tu správnou vůni je kolikrát otázkou metody pokus-omyl. Nesmíme také zapomenout na fakt, že každý vůni cítí jinak – jednomu voní, druhému ne.

„Je třeba si uvědomit, že nás neovlivňuje jen ta vůně, ale i nasvícení obchodu, hudba, co tam hraje a i přesto, že tyto tři věci bude mít obchod v pořádku a personál bude mírně řečeno nakrknutý, tak to stejně nepomůže k pozitivní reakci zákazníka. Jedná se o řadu věcí, které musí být v symbióze,” dodává Pavel Ponka.

Sdílejte :-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *