Dnešní článek nebude o jedné firmě, ale o celkovém přístupu k tomuto nelehkému úkolu. Co dělat, když máte cíl, kterému věříte, ale potřebujete o něm přesvědčit i ostatní. Jak už nadpis naznačil, podíváme se na dva extrémy, což by však rozhodně nemělo zastřít skutečnost, že škála možných přístupů k této problematice je daleko pestřejší.
Asi nejlepším příkladem chvastounství je nepřekvapivě Elon Musk. Prezentace nových produktů od Tesly, jako byl například tahač na elektrický pohon a nový elektrický roadster, jsou pompézní, stavěné na efekt a celkově ohromující. Musk cílevědomě pracuje na svém obrazu vizionáře, který prostě vidí dál než ostatní. Jeho hlavním prodejním mottem by mohlo být:
„Nesnažte se chápat, co dělám! Prostě mi věřte!“. A mnoho lidí Elonu Muskovi skutečně věří.
Objednávek na nové vozy přibývá i přes značnou nevratnou zálohu, kterou je nutné složit. I když se kamion od této firmy nemá dostat do sériové výroby dříve než za rok a půl až dva, už si jej po desítkách a stovkách objednávají giganti jako je Pepsi, Budweiser (ten americký) a WalMart. To všechno v okamžiku, kdy se náběh sériové výroby modelu Tesla 3 neustále zpožďuje, firma má potíže s kvalitou již vyrobených vozů a podle některých i potíže s finanční hotovostí.
I například takový server Vox.com, který inovace přijímá povětšinou s nadšením, psal o tom, že Tesla je nadhodnocená a že investoři mají tzv. disruptivní firmy až téměř jako fetiš. Faktem ale zůstává, že po prezentaci nákladního vozu a roadsteru akcie opět poskočily o něco nahoru a pád se, alespoň prozatím, nekoná.
Srovnejme tento bombastický přístup s tím, jak se chová firma Zoox založená Timem Kentley-Klayem a Jessem Levinsonem. Že jste o té firmě ani o těch pánech nikdy neslyšeli? No právě! Tato společnost je totiž pravým opakem Tesly.
Na jejích stránkách najdete jen asi minutovou videosmyčku se záběry lidí pracujících na vývoji nového vozu a odkaz „Join our Team“ (přidejte se k nám). Žádné prezentace, mediální smršti a velkohubá prohlášení.
Na informace jsou skoupí navzdory tomu, že společnost například poté, co Apple oznámil, že končí s vývojem celého autonomního vozu a bude pracovat jen na technologii, kterou bude moci prodat automobilovým výrobcům, přetáhla sedmnáct inženýrů z bývalého týmu Applu. Když v letošním roce firma mezi své zaměstnance přivítala Marka Rosenkinda, bývalého šéfa Národního úřadu pro bezpečnost provozu na dálnicích, omezila se jen na krátkou zprávu, ve které vyzdvihla přínos, jaký bude nováček v týmu mít pro bezpečnost připravovaného vozu.
I tento postup funguje a ani Zoox nemá nouzi o investory. I když se ani jedna z uvedených firem ještě nemohla za důvěru odvděčit provozním ziskem, natož vyplacenou dividendou, peníze se jim jen hrnou. Bylo by zajímavé zjistit, jestli ti samí lidé, co investují do Tesly, věří i Zooxu, nebo zda povaha hlavních tváří firmy, chvastounství či tajnůstkářství, přitahuje odlišné typy investorů. Komu z nich se nakonec peníze vrátí se ziskem, si odhadnout netroufám. Protože ale Tesla cíleně vzbuzuje větší pozdvižení a naděje, bude větší i případné zklamání.
Napsat komentář