Češi jsou v recyklaci přeborníci. Alespoň podle údajů Eurostatu. Recyklujeme prý 70 % plastů, papíru a jiných obalů, což nás řadí na šesté místo v Evropě. To není špatné, ale mnoho věcí se recyklovat nedá. Hliníkové plechovky od pití se například vyhazují do běžného odpadu. Přitom jejich recyklace není moc náročná. Jenže domácnosti vyprodukují jen část odpadu. Velká část připadá na firmy, průmysl, nemocnice a podobně. Tento odpad se často považuje za jen těžko recyklovatelný. Firma Terracycle se snaží, aby se i těchto věcí na skládky vyhazovalo co nejméně.
Zakladatel firmy Tom Szaky svému projektu opravdu věří. Ve druhém ročníku totiž zanechal studií na prestižní Princetonské univerzitě, aby se mu mohl věnovat naplno. Základním mottem je, že recyklovat lze všechno, a to doslova všechno. Terracycle chce znovu využívat například špinavé dětské pleny a dámské tampony. Tento odpad končí dnes buď ve spalovně, nebo na skládce. Dokonce i cigaretové špačky mohou podle Toma Szakyho znovu posloužit.
Základním problémem je, jak tento druh odpadu skladovat a z domácností a společností jej dovézt do míst, kde dojde k jeho dalšímu zpracování. Řešením mají být kovové schránky, ve kterých produkty koupíte a zároveň je do nich po použití opět ukládáte. Terracycle si pak pro odpad jednou za čas přijede a zajistí, aby nepřišel vniveč. Jeden malý start-up z New Jersey však samozřejmě sám nic nezmůže.
Szaky se proto snaží navázat spolupráci s velkými nadnárodními společnostmi, které vyrábějí produkty, jež jsou největšími původci odpadu. A zdá se, že se mu to daří. V červnu se ve Francii začal prodávat šampon od firmy Procter and Gamble v šedé plastové lahvi, která je celá vyrobená z plastů vylovených z oceánů. Cena šamponu v této lahvi je o něco vyšší než toho běžného. Zákazníkům to ale dle prodejů nevadí a cena by časem měla klesnout díky zvýšenému objemu produkce.
Jak taková společnost soustředící se na ekologii a udržitelnost může vydělávat, ptáte se teď možná. Ze začátku to lehké nebylo, v roce 2008 se dokonce kvůli ztrátovosti někteří spolupracovníci snažili Szakyho zbavit. On se však v křesle generálního ředitele udržel a od roku 2011 se firma pohybuje v černých číslech.
Pod značkou Dwell Smart vyrábí celou řadu produktů, které jsou ekologické, často vyrobené z odpadu anebo velmi snadno recyklovatelné. Efekt je zatím podobný jako u biopotravin, či fair trade produktů.
Čím dál tím větší počet lidí je ochotný si připlatit za vědomí, že jejich pohodlí nezatěžuje životní prostředí víc, než je nutné. Tady v ČR se to může zdát jako utopie, ale v některých vyspělých zemích se něco takového může už brzy stát naprosto běžnou součástí spotřebního chování většiny lidí.
Jistě, cesta k ekonomice, jež by byla schopna znovu využívat vše, či skoro vše, bude ještě dlouhá. Množství překážek je také veliké a je možné, že se některá z nich nakonec ukáže být nepřekonatelnou. Jako každý inovativní projekt je i Terracycle pouť s nejistým cílem. Jsou lidé, kteří se Szakymu smějí. Vyrábí produkty pro pár podivínů a velké firmy spolupráci s ním vnímají spíš jako vylepšení svého obrazu než jako skutečný příspěvek k ochraně přírody. To alespoň tvrdí kritici.
Možná i mají v mnohém pravdu. Cena může být problémem pro spotřebitele ve vyspělých státech, natož třeba v čím dál bohatších ale relativně stále chudých a hustě zalidněných zemích, které se mohou díky většímu počtu obyvatel v budoucnu stát pro planetu daleko větší zátěží. Jistě, opětovné využití některých materiálů se prostě kvůli náročnosti celého procesu ekonomicky nevyplatí a je otázkou, jestli tomu někdy bude jinak. Jenže kdybyste někomu ještě před 20 lety řekli, že Češi budou poctivě třídit a házet odpad do speciálních kontejnerů, taky by se Vám asi vysmál.
Tagy: ekologie odpad plasty třídění trvale udržitelný rozvoj životní prostředí
