Masový turismus je fenomén naší doby. Každý rok k HDP celého světa přispěje úctyhodnými více než 7 biliony dolarů. Jenže pro mnohá místa jsou turisté a příjmy z nich jak požehnáním, tak prokletím. Z místní kultury se stává disneyland pro zvědavé cizince. Hotely vytlačují z center měst starousedlíky a přehlížet nelze ani ekologický aspekt toho, že ročně se po planetě za zábavou přesouvá téměř miliarda a čtvrt lidí. Řešení všech těchto problémů je samozřejmě nad síly jedné organizace, ale Backstreet Academy se snaží, aby z turismu alespoň co nejvíc profitovali místní.
A to dává smysl. Velké hotelové řetězce, letecké společnosti, půjčovny aut a mnoho dalších výdělečných aktivit s turismem spojených mají pod kontrolou velké korporace. Na místní tak často zbude jen malá část ohromného balíku peněz, který s sebou turisté přináší. Internetová platforma na bázi peer-to-peer, která propojuje cestovatele s poskytovateli služeb přímo na místě, umožňuje celý tenhle cirkus obejít. Nejenom že svými penězi podpoříte konkrétního člověka, který vám službu poskytuje, ale ještě máte šanci skutečně poznat zemi, do které cestujete.
Zažijte autentickou kulturu
Poskytovatelé služeb se zaregistrují a služby nabízejí přímo svým zákazníkům. Jde hlavně o zážitky autentické kultury dané země či oblasti.
V Nepálu si například můžete vyzkoušet vyřezávání masek, místní kamenické a hrnčířské umění, tkaní sari, vaření domácích specialit a mnoho dalších věcí.
Vy budete mít krásný zážitek a jednotlivci, či malé firmy, zase zisk. Backstreet Academy zatím nabízí podobné služby jen v Asii, ale chlubí se tím, že si místní díky propojení přímo s cestovateli vydělají až třikrát tolik, co by si vydělali jinou v okolí obvyklou prací.

Zdroj: backstreetadacemy.com
Další výhodou je, že si aktivně udržují svou vlastní kulturu a v autentické podobě ji předávají dál. Díky jednoduché formě komunikace se mohou zapojit i lidé, kteří neumí anglicky a kteří by jinak neměli možnost se v turistickém průmyslu uplatnit. Firma ale nabízí daleko víc než jen zprostředkování kontaktu. Poskytuje svým hostitelům školení, tlumočníky a podobné doplňkové služby. Společnost pohybující se na pomezí klasického a sociálního podnikání zkříženého s internetovým start-upem funguje teprve od roku 2014, ale už nabízí zážitky ve 40 městech v deseti různých městech po celé Asii.
Když do Asie, tak nezapomeňte na Backstreet Academy
Na papíře to zní velice dobře, jde však pořád jen o první krok. Backstreet Academy samozřejmě nemůže změnit všechno a ani tu ambici nemá, ubytování a dopravu si pořád ještě musíte zajistit sami, a tak je zájem v drtivé většině případů stále o velké hotely. Každá troška se ale počítá.

Zdroj: backstreetadacemy.com
A co Praha?
A možná by stálo za to se zamyslet, jestli by něco podobného nešlo udělat i u nás. Stačí se projít centrem Prahy a zjistíte, že autentickou kulturu (například tu hospodskou a kavárenskou) nebo místní výrobky zhusta nahradily pivní skanzeny z 90. let, ruské matrjošky a obskurní muzea sexu a mučení. O tom, že Praha 1 se rapidně vylidňuje, také darmo mluvit.
Jistě, Česká republika není naštěstí zemí třetího světa, kde by lidé neměli jinou možnost slušné obživy. Stejně by ale bylo hezké, aby sem cizinci jezdili nejenom za krásami, které jsme zdědili po předcích, ale i za živou kulturou, kterou jim dokážeme nabídnout. Jednou z prvních nekonvenčních vlaštovek je společnost Pragulic, která nabízí prohlídkové trasy města, kterými vás provedou lidé bez domova. Ti si tyto trasy i sami vymýšlejí. A tento neotřelý pohled na vlastní město může být užitečný taky pro nás samotné, přemýšlejte nad tím…
Tagy: cestování kultura projekt sociální projekt
