Většina lidí si po studiu hledá práci, ale Simona Kyselková se po vysoké otočila směrem k řemeslu. Jako pravá selfmade(wo)man se vše naučila sama. Učarovala jí vůně pravé kůže a rozhodla se vyrábět právě takové výrobky, jaké vždy sama chtěla mít, poctivě udělané, které vydrží mnoho let.
Jak se jmenuje tvoje firma?
Simona Kyselková, takže stejně jako já. Hledala jsem název a nakonec jsem se rozhodla, že se bude jmenovat po mně, vzhledem k tomu, že výrobky sama navrhuji i vyrábím. A dnes jsem za to ráda.
Značka funguje teprve půl roku, ale nápad vznikl již v roce 2013 a od té doby jsem se učila řemeslo, což není vůbec snadné.
Jak se to člověk naučí?
Původně jsme byli s kamarádem dva, ale ani jeden z nás nevěděl o kůži vůbec nic. Neměli jsme žádného mistra či mentory, takže metoda pokus-omyl. A moc mi pomáhá také Youtube.
Kdy jsi zjistila, že chceš dělat právě toto?
Dříve jsem svou budoucnost příliš neřešila, střídala jsem různé brigády a zaměstnání, ale nikde jsem nenacházela pocit skutečné seberealizace. Asi jsem chtěla žít více podle vlastních nežli cizích pravidel a budování kariéry mě nelákalo. Nápad sám přišel náhodou, bratrovi se rozpadl obal na telefon, a já jsem si řekla, že bych mu ho mohla zkusit opravit sama.

(Zdroj: William Do Quoc)
Jaké přesně kožené výrobky tvoříš?
Vyrábím zejména pásky a obaly na diáře. Nyní se nově zaměřuji na dámské kabelky. Jako doplněk šiju například i kožené obaly na bitcoinové peněženky (trezory). V budoucnu chci také začít šít pánské brašny a peněženky. Aktuálně řeším spolupráci se dvěma designéry z UMPRUM, kteří mají nápady na zajímavé produkty, tak jsem zvědavá a těším se.
Jako muž nechápu, že jedna kabelka stojí 3 000 korun a jiná 80 000. Můžeš mi to vysvětlit?
Je to o kvalitě, ale hlavně o značce. Znáš třeba Hermès ? Některé tyto kabelky stojí i půl miliónu.
Nebojíš se, že „made in France nebo Italy“ má v módě lepší zvuk než „made in Czech Republic“?
Důležité je, jak člověk dokáže vlastní značku prezentovat. Teprve začínám, ale spoléhám jednoduše na to, že musím být vidět i já. Chci, aby zákazníci věděli, že za kvalitu svých výrobků ručím osobně. Myslím si, že to může být i pro malou značku velká přidaná hodnota.
Proč si myslíš, že dá někdo přednost kabelce SK (Simona Kyselková) než renomované značce?
Tahle kabelka je v podstatě nerozbitná, vše je uděláno poctivě, ručně, sešito sedlářským stehem a já vím, že mě ta kabelka přežije. Je to spojení bytelnosti a elegance. Nyní chystám dva další modely a vím, že tu budou téměř napořád (smích).
Nejsem startup, své podnikání vnímám jako novou značku na začátku cesty. Myslím, že lidem už dnes vadí, jak je vše nekvalitní a rychle se to rozpadá. Chci to dělat jinak, pomalu a poctivě.

(Zdroj: William Do Quoc)
Co ti přišlo na startu nejtěžší?
Hodně obtížné bylo přejmenování a velká facka byla, když můj kamarád z projektu odešel a já zůstala na všechno sama. Měla jsem pocit, že to nemůžu nikdy zvládnout, ale dokázala jsem to a zatím se to daří posouvat dál. Hodně mi nyní pomáhá, že jsem zatím všechny těžkosti překonala. Když přijde nějaký problém nebo překážka, vzpomenu si na to a vím, že překonám i tohle.
V současnosti mě těší, že je o mé výrobky zájem, podpora rodiny a přátel, a také že se řemeslně neustále zdokonaluji.
Poradila bys něco ostatním, kteří chtějí začít podnikat?
Zpočátku jsem si málo věřila, v posledním zaměstnání jsem byla nešťastná, ale docela dlouho jsem v sobě neměla dostatečnou sílu a motivaci odejít a postavit se na vlastní nohy. Neumím příliš riskovat, ale už se to učím (smích).
Věřte si, že na to máte, a možná překvapíte sami sebe!
Zdroj titulní fotografie: William Do Quoc