O školách na baterky už jsem psal. A v dnešní době je toho na baterky mnohem více – někdy i lidé:) Dnešní článek je ale o tom, jak firmy a výzkumné ústavy hrazené i z veřejných peněz vyvíjejí technologie, díky kterým možná už za několik desetiletí celý svět poběží doslova na baterie. Většinu z nás asi první napadnou elektromobily, tím pádem Tesla. Ty z nás, kteří sledují české předvolební třeštění, si pak možná vybaví strategickou důležitost lithia, kterého se prý pod územím České republiky skrývá za stamiliardy korun. Jenže to je jen špička pomyslného ledovce.
Čím dál tím více výrobců aut se začíná zaměřovat na auta na elektrický pohon, ať už se jedná o čisté elektromobily, nebo hybridy. Nejslavnější Tesla měla na svůj nový model 3 v dubnu loňského roku už 300 000 objednávek, a to ani ještě nerozběhla produkci. Elektromobily či hybridy do svých produktových řad přidává čím dál více automobilek a třeba Volvo tvrdí, že od roku 2019 už si auta jejich značky půjde objednat jedině s plně elektrickým či hybridním pohonem. Je to také jedna ze čtyř automobilek, která má dle odhadů šanci splnit přísná evropská kritéria emisí CO2. Všechny tři ostatní automobilky, Peugeot-Citroën, Toyota a Renault-Nissan, taktéž hybridy a elektromobily nabízí.
Prototyp baterie využívající mořské řasy
Jenže marná sláva, tato auta jsou pořád docela drahá hračka a nejvíc se na tom podepisuje cena baterií, které mají navíc životnost asi jen pět let, což je daleko méně než předpokládaná životnost celého vozu. Výroba lithium-iontových baterií je nákladná a ne zrovna ekologická. Právě baterie tak jsou nejčastějším cílem všemožných inovátorů, ať už z řad soukromých firem či univerzit.
Například výzkumná firma alGAS založená Adamem Freemanem shání peníze na vývoj prototypu baterie, která by využívala mořské řasy a moderní polymery.
I když je samozřejmě těžké hodnotit něco, co je zatím jen na papíře, faktem je, že využití mořských řas při výrobě baterií není až zase takovou novinkou. Univerzita Clemson spolu s Georgijským technologickým institutem už v roce 2009 experimentovala s využitím řas v klasických lithium-iontových bateriích, kde měly nahradit toxické sloučeniny, které jsou zatím nezbytné. Pokud by se ukázalo, že lze řasy proměnit v efektivní článek, pak se možná krom obnovitelné energie dočkáme i obnovitelných baterií.
Méně výkonné, ale levnější
Jiný přístup zvolili vědci a vědkyně například na Stanfordově univerzitě v Kalifornii, kteří před pouhými pár dny ohlásili, že se jim podařilo nahradit lithium obyčejnou sloučeninou sodíku podobnou kuchyňské soli.
Krom toho, že je sodík výrazně levnější, je jeho zpracování také ekologicky šetrnější. Doktor Bao, který tým vedl, uznává, že sodík asi lithium těžko překoná výkonem, ale zatímco tuna lithia stojí asi 15 000 dolarů, tuna sodíkové sloučeniny, kterou použili oni, jen 150.
Rozšíření elektroaut si bude žádat více elektrické energie
Elektrická auta budou potřebovat ohromné množství baterií, pokud se někdy mají masově rozšířit. Jestli ale mají být skutečně ekologicky přínosná, budou také vyžadovat ohromné množství čisté elektrické energie. Autoři a autorky některých studií totiž spočítali, že pokud váš elektromobil jezdí na elektřinu vyrobenou z uhlí, můžete si klidně nechat své auto na benzín či naftu. I v tom by samozřejmě nové a levné baterie mohly pomoci.
Baterie na půjčení
Také bude ale důležitá inovace, či v tomto případě naprosté převrácení obchodní strategie. Někteří v oboru vzdělaní lidé se domnívají, že baterie, které již nelze využít v autech, ale které mají pořád necelé tři čtvrtiny své kapacity, se budou využívat v masivních skladovacích zařízeních na elektřinu vyrobenou ze slunce a větru. Už se objevily i úvahy o tom, že by pak baterie majitel vozu přímo nevlastnil, ale platil by jen jejich užívání.
Samozřejmě ne všechno bude nakonec tak úžasné, jak se to teď může zdát. Některé směry vývoje, které nám teď přijdou slibné, se mohou ukázat jako slepé uličky. Nicméně je zřejmé, že automobilový a energetický průmysl čekají velké změny. Zatím to vypadá, že si to velcí hráči uvědomují, ale to prostor pro malé a inovativní hráče výrazně nezmenšuje.
Tagy: automobily ekologie elektřina elektroauta elektromobil obnovitelné zdroje
