Naučme se věci opravovat a ne je jen zbytečně vyhazovat. To je oficiální statement projektu Opravárna, který spustil na českém crowdfundingovém webu hithit.com svoji kampaň s názvem Opravme Česko. Tento projekt nemá za úkol pouze propojování českých opravářů a servisů se zákazníky. Jeho ambice sahají dál, například ke zlepšení informovanosti spotřebitelů, školení nových kutilů nebo boji proti tzv. „kazítkům.“
Podle jednoho ze zakladatelů projektu Jana Charváta, přišel impulz k vytvoření webu www.opravarna.cz někdy v roce 2014, když byl nucen se svým rozbitým telefonem navštívit značkový servis. Poté co zjistil, že by za výměnu displeje zaplatil téměř stejnou částku, jako za pořízení nového přístroje, rozhodl se, že si telefon zkusí opravit sám. Objednal si tedy součástky přes internet a pustil se do opravy na vlastní pěst. Výsledkem byl jeden funkční telefon a spousta ušetřených peněz. „Tak mě napadlo, že kolem mě je mnohem více daleko šikovnějších lidí, než jsem já, a také mnoho těch, kteří potřebují opraváře, ale kvůli současně nastavené ekonomice už ho nemůžou sehnat nebo je drahý,“ tvrdí zakladatel jedinečného projektu, který se nespecializuje pouze na elektrospotřebiče, ale také na ševcovské práce, úklid nebo opravu aut.
Opravme česko
Tyto snahy vyústily v září minulého roku ve spuštění nového webu Opravárny. Webová stránka se snaží o propojení opravářů a servisů se zákazníky a funguje na základě efektivního principu poptávky. Postup je přitom velice jednoduchý, stačí vybrat kategorii, jež nejvíce odpovídá charakteru výrobku, který potřebujete opravit, a adresu vašeho bydliště. Stránka poté za menší poplatek (49 Kč při platbě kartou nebo 75 Kč při platbě přes sms) pošle vaši žádost všem opravářům v okolí. Ti vás v případě zájmu zkontaktují ohledně detailů a jejich finanční nabídky, podle které se případně rozhodnete.
Nechceme pořád všechno nové
Začátkem tohoto roku odstartovala Opravárna na webu hithit.cz svoji crowdfundingovou kampaň s názvem Opravme Česko, která se zasazuje i o společenskou změnu. Část získaných peněz by podle Opravárny měla putovat na lepší propagaci a zviditelnění projektu na sociálních sítích. Cílem této propagace je pak nalákat další zákazníky a opraváře, a dokázat tak, že rozbité věci nemusí automaticky končit na dně odpadkového koše, ale mnohdy je lze velice snadno opravit. Dalším cílem projektu je motivace firem ke snaze o zlepšení kvality jejich zboží například tím, že budou označovat produkty, které obsahují tzv. „kazítka,“ tedy součástky, které jsou záměrně konstruovány tak, aby nešly opravit a donutily vás ke koupi nového produktu. V neposlední řadě se Opravárna bude angažovat ve vyškolení nových „opravářů“ a bude se též snažit o vytvoření komunity, která pomocí workshopů vrátí do naší společnosti fenomén kutilství.
V současné době projekt Opravme Česko překonal cílovou hranici 150 000 Kč, které si ve své kampani jeho tvůrci vytyčili za cíl. „Peníze získané nad rámec využijeme například na organizaci akcí s názvem Oprakavárna, které bychom kromě Prahy rádi rozšířili do dalších velkých měst, jako jsou například Brno nebo Ostrava,“ dodává Jan Charvát. Odměny za příspěvky jsou tradičně vstupy na pořádané akce, sada nářadí s pájkou nebo poukázky na bezplatné zadávání poptávek do systému Opravárny.
Zdroje:
https://www.hithit.com/cs/project/4295/opravme-cesko
http://www.opravarna.cz/
https://www.facebook.com/opravarna/
Tagy: ekologie komunita nápad opravna šikovnost udržitelnost
