Na začátku září 2016 se ve Lhotce u Berouna odehrál první ročník mezinárodního Land artového festivalu s názvem TRSY. Festival si dal za úkol propojit umění s krajinou a přírodovědou. Umělci, kteří se festivalu zúčastnili, se tak podíleli na tvorbě otevřené venkovní galerie, kterou mohli během festivalu diváci navštívit nebo k ní něco přidat.
To, že se jedná o mezinárodní festival, bylo dáno tím podporou FAMU (Centra audiovizuálních studií a rozhodli se tak oslovit i vysoké školy ze Slovenska, Polska a Maďarska. Mezi zahraničními umělci pak byli většinou studenti se svými pedagogy.
Hvězdou festivalu se stala finská umělkyně RiittaIkonen, která po světě vytváří umělecké kostýmy přímo na lidech. Díky tomu se Česko stalo jednou z dalších zemí, ve které se její projekt Eyes as Big as Plates (Oči velké jako talíře) odehrál. Na festivalu byl kromě umění prostor i pro koncerty a workshopy. Zahrála například skvělá Never Sol, Aid Kid nebo kapela Hard to Frame.

Večerní program festivalu (Zdroj: www.trsy.cz)
Tvorba v krajině
Tomáš Roček, zakladatel a umělecký ředitel festivalu, nám podprobněji popsal, o čem TRSY vlastně jsou.
Jak vznikla myšlenka festivalu?
Nápad na festival se zrodil díky tomu, že jsem se s Ondřejem Dolejším (animátor a grafik) začal věnovat tvorbě v krajině, která spočívá v tom, že jsme si vybrali místo (většinou v Praze). Za pomocí materiálů, které na něm byly, jsme vytvářeli umělecké instalace. Stránka projektu: theboywholost.wordpress.com.
Často se připojili další lidé a „sochy“ (instalace), které jsme vytvářeli, se tak staly společnými díly. Práce na věcech společně a možnost být venku pak vyústila ve festival.
Naplnění tím, že je možné, zábavné přetvářet různá místa, uvádět je do jiného kontextu a dělat něco společně, jsme chtěli dát možnost mladým umělcům. A nejen těm, ale i návštěvníkům si takovou práci zkusit, případně otevřít nové spolupráce. Být na chvíli venku, mimo Prahu, kde je těžké se zastavit a odpočinout si.
Bylo těžké jej vybudovat a dostat se tak do povědomí lidí?
Úplně jednoduché to nebylo. Už od začátku jsem věděl, že to bude stát hodně času a práce. Ale do projektů se většinou vrhám po hlavě, tak jsem si říkal, že se to nějak zvládne. Velkou zásluhu na tom, že se festival realizoval, má hlavně tým lidí, který se mnou festival organizoval. Například Eva Šmerdová, Kristin Vazačová a Anička Hoskovcová.
Do povědomí se festival dostal díky radiu Wave, které bylo naším mediálním partnerem a zajímavému programu. Na Trsech jsme měli teoretické přednášky, workshopy a skvělou hudbu. Festival byl pořádán na statku Jakuba Rumlera, který nám prostor vypůjčil a jemu tak patří dík největší.

TRSY (Zdroj: www.trsy.cz)
Landart duchem festivalu
Co si pod „Landart“ vlastně můžeme představit a jak celý festival probíhá?
Land art je umělecké hnutí, které se zrodilo na konci šedesátých let v Americe a jeho programem je koncepčně pracovat s krajinou tak, aby do ní jednotlivá díla zapadala, byla s krajinou neoddělitelně spojena.
Většina Amerických děl je obrovských (někdy i dlouhých dva kilometry). My se ale spíše hlásíme ke skromnější a osobnější Land artové scéně, kterou by mohl zastupovat například Andy Goldsworthy, který pracuje převážně s přírodními materiály. Jde nám také o to, aby instalace v krajině nezanechávaly ekologicky škodlivou stopu.
Před samotným festivalem přijeli pozvaní umělci, kteří si prošli okolní krajinu a rozhodli se, jakým způsobem budou pracovat. Během samotného festivalu pak bylo možné spatřit instalace, které vznikly na místě a přímo pro místo. Program byl obohacen umělecko-přírodovědnými workshopy a přednáškami a po večerech hrála hudba.
Je o akci velký zájem?
Myslím, že na první ročník to nebylo vůbec špatné. Za tři dny se u nás otočilo okolo 400 lidí. Máme do budoucna sice hodně co zlepšovat (také jsme dělali festival poprvé). Ale příští ročníky už to bude jednodušší, protože víme co a jak. Měl jsem velkou radost z toho, že se nám podařilo vytvořit přátelskou atmosféru a pohodu. Například Jakubovi se hned první den zaběhla kráva a účastníci festivalu mu ji ochotně pomáhali nahánět.
Výzvám se má čelit

Další ročníky se již připravují (Zdroj: www.trsy.cz)
Co vás vedlo pustit se do takovéhoto projektu?
Mám rád výzvy. A taky mi přišlo, že udělat takovýto festival má smysl. Já sám jsem z města unavený, a když můžu, rád trávím čas venku – nejlépe nějakou manuální prací. Chtěl jsem tak lidem umožnit, aby mohli být venku, podílet se na uměleckých instalacích, družit se a poznávat se a večer si zatancovat u hudby.
Taky mě lákalo navázat spolupráce se zahraničím, vytvořit místo, kde se skamarádí Polák s Maďarkou, Finka s Češkou a možná z toho do budoucna vznikne i spolupráce. Přijde mi hodně podstatné na uměleckých projektech spolupracovat a vytvářet je společně.
Jaké jsou s festivalem plány do budoucna?
S festivalem rozhodně budeme pokračovat.
Přemýšleli jsme nad tím, jestli ho pokaždé pořádat na stejném místě, ale rozhodli jsme se, že by měl být každý rok jinde. Sice nevznikne tradice návratu do známého prostředí, ale budeme moci pracovat s jinými typy krajiny a pro návštěvníky i umělce tak bude každý další ročník trochu překvapením.
Zatím neprozradím místo, kde se bude konat příští ročník (máme víc variant), ale tématem bude transformace krajiny a industriálních prostorů.
Zdroje: www.trsy.cz
Tagy: čas festival klid landart lidé odpočinek příroda projekty startupy Starty umění
